Artikel ini juga tersedia dalam: English
Cara menyerahkan e-Invois anda kepada LHDN
Terdapat dua saluran di mana anda boleh menyerahkan e-Invois kepada LHDN untuk pengesahan.
LHDN MyInvois Portal
LHDN akan menyediakan portal yang boleh digunakan untuk menyerahkan invois anda untuk pengesahan.
Anda boleh sama ada menyerahkan satu invois pada satu masa atau berbilang invois menggunakan templat.
Anda perlu melengkapkan semua medan yang diperlu secara manual.
Setelah LHDN mengesahkan invois, anda akan menerima Nombor Pengenalan Unik (UIN) melalui e-mel.
Anda kemudiannya perlu menjana invois yang membenamkan kod QR dan menghantarnya kepada pelanggan.
Cara penyerahan ini lebih sesuai untuk perniagaan yang mengeluarkan hanya beberapa invois, kerana ia boleh menjadi proses yang membosankan serta terdedah kepada ralat.
Application Programming Interface (API)
LHDN akan menyediakan API yang boleh digunakan untuk menyerahkan invois secara pemrograman dalam format digital.
API ialah antara muka yang membolehkan penyelesaian perisian berinteraksi secara lancar dengan portal LHDN dan menyerahkan invois secara langsung serta menerima respons dengan UIN.
Untuk menggunakan API, invois perlu dalam format XML atau JSON.
LHDN akan menyediakan SDK, atau Kit Pembangunan Perisian, kepada pembekal penyelesaian yang akan mengandungi dokumentasi tentang cara menyambung ke portal dan menyerahkan butiran invois.
Sebaik-baiknya, anda sudah mempunyai penyelesaian perakaunan seperti ABSS atau Financio yang akan menjana fail XML secara automatik dan menyerahkannya ke portal LHDN.
Aliran proses
Sama ada menyerahkan invois anda melalui portal MyInvois atau melalui API, alirannya adalah sama.
- Serahkan butiran invois kepada LHDN untuk pengesahan.
- Setelah invois telah disahkan, LHDN akan memberikan Nombor Pengenalan Unik kepada pembekal dan juga memberitahu pembeli bahawa terdapat invois pembelian untuk mereka.
- Pembekal kemudiannya perlu menjana invois, membenamkan UIN bersama maklumat lain, dalam kod QR sebelum menghantarnya kepada pembeli.
Pembeli kemudiannya perlu menyemak invois dan mempunyai pilihan untuk menolaknya dalam masa 72 jam dari tarikh dan masa pengesahan LHDN.
72 jam termasuk hujung minggu dan cuti umum dan adalah dari tarikh dan masa invois disahkan oleh LHDN.
Jika pembeli memutuskan untuk menolak invois selepas 72 jam yang ditentukan, pembekal perlu mengeluarkan nota kredit untuk membatalkannya dan mengeluarkan semula invois baharu jika perlu.
Sebab mengapa invois mungkin diklasifikasikan tidak sah oleh LHDN
LHDN boleh menolak invois kerana:
- Pemformatan fail XML atau JSON yang salah.
- Satu atau lebih maklumat yang diperlu tidak disertakan (contohnya, nombor TIN pembeli telah terlepas)
- Ralat dalam pengiraan (contohnya, pengiraan jumlah invois tidak betul)
Jika invois gagal dalam proses pengesahan, LHDN akan memaklumkan pembekal, yang kemudiannya perlu membetulkan kesilapan dan menyerahkan semula invois.
Maklumat apa yang dikembalikan oleh LHDN?
Apabila invois telah disahkan, LHDN akan mengembalikan UIN berserta tarikh dan masa pengesahan.
Apakah Nombor Pengenalan Unik?
Nombor Pengenalan Unik atau UIN ialah nombor yang mengenal pasti secara unik invois penjual.
Ia bukan nombor invois penjual.
Memandangkan banyak perniagaan akan menyerahkan invois mereka kepada LHDN, mungkin terdapat pertindihan nombor invois penjual.
Untuk mengelakkan pertindihan ini, LHDN akan mempunyai nombor mereka sendiri untuk mengenal pasti setiap invois yang dihantar.
ABSS Connect
e-Invoice compliant accounting solutions
Need more information?
Artikel ini juga tersedia dalam: English