Transaksi Perniagaan-ke-Pengguna (B2C)

Artikel ini juga tersedia dalam: English

Urus niaga kepada pengguna atau B2C, memerlukan proses yang berbeza untuk menyerahkan e-Invois.

Urus niaga jenis ini biasanya berada dalam persekitaran pengguna dan juga urus niaga yang tinggi.

Sebagai contoh, di pasar raya, akan terdapat ramai pembeli di kaunter pembayaran, ia akan melambatkan proses pembayaran dengan ketara jika e-Invois perlu dikeluarkan kepada setiap pembeli.

Selain itu, tidak semua pembeli memerlukan e-Invois, kerana majoriti pembelian adalah untuk kegunaan peribadi dan bukan perbelanjaan perniagaan.

Juga, pengguna yang membeli barangan runcit dari pasar raya tidak memerlukan e-Invois kerana ia bukan perbelanjaan perniagaan.

Perlu diingat bahawa salah satu objektif dalam melaksanakan e-Invois adalah bukti perbelanjaan perniagaan untuk tujuan cukai.
e-Invois diperlukan jika pembelian adalah perbelanjaan perniagaan.

Perniagaan dalam kategori ini tidak perlu menyerahkan e-Invois kepada LHDN untuk pengesahan pada masa jualan, dan sebaliknya penjual boleh mengeluarkan invois atau resit biasa mereka.

Walau bagaimanapun, mereka akan dikehendaki menyerahkan e-Invois disatukan.

Apakah e-Invois disatukan?

e-Invois disatukan ialah ringkasan semua invois dan resit yang telah dikeluarkan oleh perniagaan pada bulan tersebut.

e-invois yang disatukan perlu diserahkan kepada LHDN dalam tempoh tujuh hari kalendar dari akhir setiap bulan.

Berikut adalah contoh e-Invois disatukan yang disediakan oleh LHDN.

e-Invois disatukan ini terutamanya akan dijana dan diserahkan melalui sistem jualan, atau point-of-sale, anda.

Bagaimana jika pembeli memerlukan e-Invois?

Pembeli boleh meminta e-Invois daripada penjual jika pembelian adalah untuk perbelanjaan perniagaan.

Contohnya termasuk pembelian alat tulis, minuman untuk pejabat, dsb.

Dalam kes seperti ini, pembeli boleh meminta e-Invois sama ada pada masa jualan atau bila-bila masa selepas itu tetapi dalam bulan yang sama.

Jika pembeli membuat permintaan, penjual wajib menyediakan e-Invois kepada pembeli.

Cara yang dicadangkan untuk menyediakan e-Invois termasuk:

  • Sediakan kaunter perkhidmatan pelanggan berasingan untuk menjana dan memberi e-Invois kepada pelanggan.
  • Sediakan portal web atau bangunkan aplikasi mudah alih yang membolehkan pengguna menjana e-Invois.

Jika e-Invois dijana dan dikeluarkan kepada pembeli, ia harus dikecualikan daripada senarai transaksi yang dikemukakan dalam e-Invois disatukan untuk bulan tersebut.

Pengecualian peraturan ini:

e-Invois disatukan tidak terpakai kepada kategori perniagaan berikut:

  • Automotif
  • Penerbangan
  • Barang mewah, termasuk barang kemas
  • Pembinaan
  • Pemborong dan peruncit barang pembinaan
  • Pertaruhan dan perjudian yang berlesen
  • Bayaran kepada ejen dan pengedar

Perniagaan dalam kategori ini perlu mengeluarkan e-Invois pada masa setiap jualan.


Perlu bantuan atau maklumat lanjut?

Minta konsultasi percuma

atau

hadiri webinar kami


Artikel ini juga tersedia dalam: English

Sitemap  |  Privacy policy
error: Selection disabled