Jenis urus niaga

Artikel ini juga tersedia dalam: English

e-Invois – apakah jenis transaksi yang terjejas?

Dengan pelaksanaan e-Invois, semua transaksi berkaitan jualan perlu dikemukakan melalui portal LHDN untuk pengesahan.

Ini termasuk:

  • Invois
    Semua invois yang anda keluarkan untuk perkhidmatan dan/atau penjualan barangan
  • Nota kredit
    Jika anda mengeluarkan nota kredit kepada pelanggan untuk pemulangan barang, untuk mendiskaun atau membatalkan invois.
  • Nota debit
    Nota debit dikeluarkan untuk meningkatkan jumlah invois sama ada untuk membetulkan ralat pada invois atau untuk caj tambahan yang berkaitan dengan invois tersebut.
  • Bayaran balik
    Bayaran balik kepada pelanggan. Ini biasanya apabila pelanggan membayar lebih, atau untuk pemulangan deposit, dsb.

Tuntutan perbelanjaan oleh pekerja

e-Invois diperlu untuk tuntutan perbelanjaan oleh pekerja.

e-invois boleh sama ada atas nama syarikat atau pekerja.

Jika e-invois atas nama pekerja, perbelanjaan yang dituntut mestilah dibenarkan secara jelas dalam kontrak pekerjaan.

Pembelian daripada pembekal luar negara

Di samping itu, pembelian daripada pembekal luar negara barangan dan perkhidmatan perlu melalui proses pengesahan.

Ini dilakukan melalui pengebilan sendiri, yang melibatkan penyerahan kepada LHDN untuk pengesahan.

Apakah urus niaga yang tidak termasuk?

e-Invois tidak diperlukan untuk pendapatan penggajian, pencen, alimoni, zakat, biasiswa.


Perlu bantuan atau maklumat lanjut?

Minta konsultasi percuma

atau

hadiri webinar kami


Artikel ini juga tersedia dalam: English

Sitemap  |  Privacy policy
error: Selection disabled