Pada 22 Mei 2023, LHDN telah mengumumkan bahawa e-Invois akan dilaksanakan di Malaysia secara berperingkat mulai 2024.
Pelaksanaannya akan dijalankan dalam empat fasa bermula dari Jun 2024 hingga Januari 2027.
Garis masa pelaksanaan
Jun 2024
Wajib untuk perniagaan dengan pendapatan tahunan RM100 juta atau lebih
Januari 2025
Wajib untuk perniagaan dengan pendapatan tahunan RM50 juta atau lebih.
Januari 2026
Wajib untuk perniagaan dengan pendapatan tahunan RM25 juta atau lebih.
Januari 2027
Wajib untuk SEMUA perniagaan.
Kemas kini
Pada Oktober 2023, LHDN telah semak semula masa pelaksanaan seperti berikut:
Ogos 2024
Perniagaan dengan perolehan RM100 juta atau lebih.
Januari 2025
Perniagaan dengan perolehan antara RM25 juta dan RM100 juta
Julai 2025
SEMUA perniagaan lain.
Lebih lanjut mengenai pelaksanaan e-Invois di Malaysia
Siapa perlu melaksanakan e-Invois?
LHDN telah menetapkan bahawa semua individu dan entiti yang sah di bawah perundangan yang menjalankan aktiviti komersial di Malaysia perlu mematuhi keperluan e-Invois, termasuk:
- Persatuan
- Kumpulan orang
- Cawangan
- Amanah perniagaan
- Koperasi
- Syarikat
- Perkongsian Liabiliti Terhad (PLT)
- Perkongsian
- Tabung amanah hartanah
- Amanah harta
- Amanah pelaburan hartanah
- Pejabat perwakilan dan wilayah
- Badan amanah
- Unit amanah.
Pelaksanaan secara sukarela
Perniagaan yang tidak berada dalam ambang hasil yang dinyatakan di atas boleh memilih untuk melaksanakan e-Invois lebih awal.
Mengapa memilih pelaksanaan awal?
Walaupun perniagaan mungkin mempunyai perolehan kurang daripada RM100 juta atau RM50 juta, ia mungkin mempunyai pelanggan yang jatuh dalam ambang tersebut.
Oleh itu, apabila perniagaan ini mengeluarkan invois, ia akan memudahkan pertukaran digital dokumen.
Bagaimanakah pendapatan ditentukan?
- Berdasarkan akaun teraudit bagi tahun kewangan berakhir 2022. Jika tahun kewangan diubah, maka perolehan akan diproratakan dalam tempoh 12 bulan.
- Bagi perniagaan yang tidak perlu mempunyai akaun yang diaudit, serta bagi individu yang menjalankan aktiviti komersial, pendapatan akan berdasarkan penyata cukai tahun taksiran 2022.
Kriteria adalah berdasarkan perolehan bagi tahun kewangan 2022 walaupun perolehan pada 2023 adalah kurang daripada jumlah yang ditetapkan.
Perniagaan yang baru diperbadankan akan dikehendaki melaksanakan e-Invois menjelang Julai 2025.
Apakah kategori urus niaga yang terjejas?
Pelaksanaan e-Invois akan meliputi:
- Perniagaan ke Perniagaan (B2B)
- Perniagaan kepada Pengguna (B2C)
- Perniagaan kepada Kerajaan (B2G)
Penalti dan implikasi jika tidak mematuhi
Pembekal
Kegagalan mematuhi keperluan e-Invois boleh menyebabkan denda tidak kurang daripada RM200.00 dan tidak lebih daripada RM20,000.00 atau penjara tidak melebihi 6 bulan atau kedua-duanya sekali.
Pembeli
Implikasi pelaksanaan e-Invois ke atas pembeli ialah invois daripada pembekal yang tidak disahkan oleh LHDN mungkin tidak dibenarkan sebagai perbelanjaan untuk tujuan cukai.
Siapa yang dikecualikan?
- Pemerintah dan Ketua Pemerintah
- Bekas Pemerintah dan Ketua Pemerintah
- Permaisuri Raja Negeri yang bergelar Raja Perempuan, Sultanah, Tengku Ampuan, Raja Permaisuri, Tengku Permaisuri atau Permaisuri.
- Permaisuri Mantan Raja Negeri yang sebelum ini bergelar Raja Perempuan, Sultanah, Tengku Ampuan, Raja Permaisuri, Tengku Permaisuri atau Permaisuri.
- Kerajaan
- Kerajaan negeri dan pihak berkuasa negeri
- Pihak berkuasa kerajaan
- Pihak berkuasa tempatan
- Pihak berkuasa berkanun dan badan berkanun
- Kemudahan yang disediakan oleh kerajaan, pihak berkuasa atau badan tersebut di atas (cth., hospital, klinik, dewan serbaguna, dsb.)
- Pejabat konsular dan pegawai diplomatik, pegawai konsular dan pekerja konsular
- Individu yang tidak menjalankan perniagaan
Walau bagaimanapun, pembekal kepada yang tersebut di atas masih dikehendaki mengeluarkan e-Invois apabila menyediakan perkhidmatan atau barangan.
ABSS Connect
e-Invoice compliant accounting solutions
Need more information?