Walaupun penyerahan kepada LHDN adalah dalam format invois elektronik, ia tidak memenuhi keperluan pertukaran invois antara penjual dan pembeli secara elektronik.
Setelah invois penjual telah disahkan oleh LHDN, ia masih perlu dimajukan kepada pembeli dalam format biasa seperti PDF atau salinan bercetak.
Rangka kerja saling kendali
Untuk menjadikan transaksi mengalir dari penjual kepada LHDN dan dari penjual kepada pembeli dengan lancar, MDEC telah memulakan agenda pendigitalan nasional yang akan meningkatkan kecekapan dan produktiviti perniagaan.
Cabaran dengan ini ialah perniagaan mungkin menggunakan sistem perakaunan yang berbeza.
MDEC menyatakan objektif untuk inisiatif ini sebagai:
Inisiatif E-Invois Kebangsaan bertujuan untuk memacu E-Invois yang boleh dikendalikan dengan mendigitalkan cara perniagaan menghantar invois kepada perniagaan lain, membenarkan perisian perakaunan yang berbeza dan sistem Perancangan Sumber Perusahaan (ERP) menghantar dan menerima e-invois dalam cara sistem-ke-sistem .
MDEC
Apa yang MDEC ingin capai dengan inisiatif ini adalah untuk mempunyai penyelesaian di mana invois boleh dihantar antara perniagaan secara elektronik tanpa mengira sistem perakaunan yang mereka gunakan.
Setelah invois telah disahkan oleh LHDN, butiran invois akan dihantar secara elektronik ke sistem pembeli dan boleh dikemas kini tanpa perlu memasukkan butiran secara manual.
Penjual tidak perlu mencetak invois dan menghantarnya kepada pembeli.
Bagaimanakah ini berguna?
Ia mengurangkan keperluan untuk memasukkan butiran invois pembekal secara manual dan ini memberikan peningkatan kecekapan perniagaan.
Dari sudut pandangan pembekal, invois mereka diterima dan dikemas kini ke dalam sistem pembeli tepat pada masanya.
Ini kemudiannya boleh bermakna kitaran pembayaran yang lebih pendek kepada pembekal.
Dari sudut pandangan pembeli, invois pembekal dikemas kini ke dalam sistem mereka tanpa perlu memasukkannya secara manual.
Pembeli hanya perlu menyemak butiran dan sama ada menerima atau menolak invois dalam tempoh masa 72 jam yang ditetapkan oleh LHDN.
Ringkasnya, rangka kerja saling kendali PEPPOL akan memberikan faedah berikut kepada perniagaan:
- Kertas Kerja Dikurangkan
Menghapuskan keperluan untuk invois kertas dan membantu memperkemas pemprosesan invois untuk kedua-dua penjual dan pembeli. - Pemprosesan Lebih Cepat
Pertukaran data automatik memastikan pemprosesan invois yang lebih cepat dan pembayaran yang lebih pantas. - Penjimatan Kos
Mengurangkan kos yang berkaitan dengan percetakan, pengeposan, serta perlu mengurus dan memasukkan invois secara manual. - Peningkatan Ketepatan
Mengurangkan kesilapan perkeranian dan percanggahan, menjimatkan masa dan usaha untuk kedua-dua pihak. - Keselamatan yang Dipertingkatkan
Pertukaran data selamat melindungi maklumat kewangan yang sensitif. - Integrasi Langsung
Membolehkan integrasi yang lancar dengan sistem perakaunan untuk kecekapan yang lebih baik. - Kelestarian Alam Sekitar
Mengurangkan penggunaan kertas dan menggalakkan amalan perniagaan mesra alam.
ABSS Connect
e-Invoice compliant accounting solutions
Need more information?