Soalan lazim tentang e-Invois

Kami telah menyusun senarai soalan lazim tentang e-Invois.

e-invois ialah versi digital invois.

Ia boleh dijana kemudian dihantar secara elektronik oleh penjual kepada pembeli.

Perisian perakaunan pembeli boleh membaca kandungan e-Invois dan mengemas kini butiran dalam sistem mereka tanpa input manual.

Invois dalam format PDF, walaupun ia boleh dicetak dan dihantar melalui e-mel tidak dianggap sebagai e-invois.

Ini kerana, walaupun ia boleh dihantar secara elektronik, ia tidak boleh dibaca oleh penyelesaian perakaunan pembeli melainkan ia mula-mula ditukar kepada format boleh dibaca mesin menggunakan penyelesaian Optical Character Recognition (OCR).

Format e-Invois yang paling biasa digunakan ialah XML dan JSON, format fail yang menyokong pertukaran maklumat antara sistem komputer, dan boleh dibaca oleh manusia dan mesin.

Ya.

Berdasarkan garis masa yang disemak semula oleh LHDN, menjelang Julai 2025, pelaksanaan e-Invois akan menjadi wajib bagi semua orang yang menjalankan aktiviti komersial di Malaysia, tanpa mengira perolehan tahunan mereka.

Nombor TIN, atau Nombor Pengenalan Cukai, ialah nombor fail cukai pendapatan anda.

Jika anda seorang pembayar cukai sedia ada, anda sudah pun memilikinya.

Nombor TIN syarikat adalah seperti C123456789, atau untuk perkongsian ia mungkin seperti D1234567-09.

Jika anda seorang pembayar cukai baharu, iaitu anda baru memulakan perniagaan atau memula pekerjaan, anda perlu memohon nomnor fail cukai pendapatan.

UIN, yang bermaksud Nombor Pengenalan Unik, ialah nombor yang akan dijana oleh LHDN dan diberikan kepada invois setelah ia disahkan.

Ini tidak sama dengan nombor invois anda, iaitu nombor rujukan invois dalaman anda.

Sebaliknya, UIN akan menjadi nombor rujukan LHDN, dan ini boleh digunakan oleh pembeli untuk mengesahkan sama ada invois yang mereka terima telah disahkan.

Kod MSIC, atau Piawaian Klasifikasi Industri Malaysia, digunakan untuk mengenal pasti sifat perniagaan anda.

Ia ialah kod 5 digit, dan sebelum ini kami telah menggunakannya dalam pemulangan GST-03 kami.

Untuk e-Invois, anda perlu mempunyai kod MSIC untuk perniagaan anda dan juga pelanggan anda.

Anda boleh memuat turun senarai kod MSIC daripada portal Jabatan Perangkaan Malaysia.

Tandatangan digital ialah kod unik yang dikaitkan dengan anda atau perniagaan anda.

Kod ini mengesahkan siapa anda dan memastikan bahawa invois yang anda serahkan adalah daripada anda, menghalang penyerahan palsu.

LHDN akan mengeluarkan sijil digital kepada setiap pembayar cukai dan ini perlu dilampirkan pada semua invois yang anda serahkan.

Kod QR, atau kod quick response, pada asasnya akan mengandungi pautan ke invois di portal LHDN.

Pembeli boleh mengimbas kod QR pada invois pembekal untuk melawat portal LHDN dan memastikan sama ada ia telah disahkan.

Perlu diingat bahawa semua pembelian daripada pembekal anda perlu disokong oleh invois yang telah disahkan oleh LHDN untuk tujuan cukai.

Tidak.

Setelah invois disahkan oleh LHDN, anda tidak boleh mengedit invois.

Sekiranya anda ingin membuat perubahan pada invois, maka anda perlu mengeluarkan nota kredit atau debit dan menyerahkan kepada LHDN untuk pengesahan.

Ya.

Invois yang telah disahkan oleh LHDN boleh dibatalkan dalam salah satu daripada dua cara:

  • Jika dalam tempoh 72 jam yang ditetapkan oleh LHDN, pembeli atau penjual boleh meminta invois tersebut dibatalkan dengan menolaknya.
    Anda perlu menyatakan sebab apabila meminta pembatalan/penolakan.
    Ambil perhatian bahawa 72 jam adalah dari masa invois disahkan, dan termasuk hujung minggu dan cuti umum.
  • Selepas 72 jam, penjual boleh mengeluarkan nota kredit untuk membatalkan invois.

Semua invois yang disahkan akan mempunyai yang berikut:

  • Nombor Pengenalan Unik atau UIN,
  • Tarikh dan masa pengesahan,
  • Pautan pengesahan, serta,
  • Kod QR

Tiga item pertama dijana dan disediakan oleh LHDN sebaik sahaja invois pembekal disahkan.

Untuk kod QR, jika invois diserahkan secara manual melalui portal MyInvois, LHDN akan menyediakan invois yang disahkan dengan kod QR yang dibenamkan.

Untuk invois yang diserahkan melalui API, tidak pasti sama ada LHDN akan memberikan kod QR atau penyelesaian perakaunan perlu menciptanya dan membenamkannya pada invois.

Adakah e-Invois diperlukan untuk:

Sekiranya deposit yang diterima akan dikembalikan, e-Invois tidak diperlukan.

e-Invois perlu dikeluarkan sekiranya deposit tidak akan dikembalikan.

Ya.

Sekiranya pemilik hartanah menjalankan perniagaan, maka e-Invois perlu dikeluarkan.

Walau bagaimanapun, jika pemilik adalah individu yang tidak menjalankan perniagaan, maka penyewa perlu membuat e-Invois bil sendiri.

Jika pengarah berada di bawah kontrak perkhidmatan maka yuran tersebut dianggap sebagai pendapatan penggajian dan tidak memerlukan e-Invois dikeluarkan.

Walau bagaimanapun, jika pengarah tidak berada di bawah kontrak perkhidmatan, maka pengarah perlu mengeluarkan e-Invois.


Lebih lanjut mengenai pelaksanaan e-Invois di Malaysia


ABSS Cloud Connect

ABSS Connect

e-Invoice compliant accounting solutions

Need more information?

Contact us

Need help?

Previous article

Bersiap sedia