Fail syarikat ABSS/MYOB

Artikel ini juga tersedia dalam: English Bahasa Indonesia

Fail syarikat ABSS/MYOB ialah fail yang mengandungi semua maklumat kewangan untuk satu syarikat atau perniagaan.

Jika anda mempunyai lebih daripada satu perniagaan yang anda miliki dan uruskan, maka anda perlu menyediakan fail yang berasingan untuk setiap perniagaan.

Contohnya, jika anda mempunyai Syarikat A Sdn Bhd, Syarikat B Sdn Bhd dan Syarikat C Sdn Bhd, maka anda perlu mencipta 3 fail berasingan, satu untuk setiap syarikat.

Kelayakan fail syarikat

Apabila anda membeli produk ABSS/MYOB pada mulanya, anda boleh membuat sehingga 5 fail syarikat.

Sekiranya anda memerlukan lebih daripada 5, anda boleh membeli fail tambahan apabila diperlukan.

Sila lihat fail data tambahan ABSS untuk harga dan/atau pembelian.

ID Fail Syarikat

Setiap fail yang anda buat mempunyai ID fail unik setelah ia diaktifkan/disahkan.

Anda boleh melihat ID ini dengan membuka fail data anda, kemudian mengklik Help pada menu di atas, kemudian About.

ID fail syarikat dipaparkan di bahagian atas sebelah kanan skrin.

Untuk panduan visual tentang cara melakukan ini, sila lihat ID Fail Syarikat .

Jika ID fail syarikat menunjukkan “0” atau sifar, ini bermakna fail tersebut belum diaktifkan/disahkan.

Anda boleh menggunakan fail selama 7 hari tetapi jika anda tidak mengaktifkan/mengesahkannya dalam tempoh tersebut, ia akan menjadi “read only” sahaja.

Dengan fail “read only”, anda boleh melihat maklumat yang terkandung dalam fail tetapi tidak boleh menambah atau mengubah suai butiran.

Mengaktifkan/Mengesahkan fail syarikat anda

aktifkan fail abss

Biasanya, selepas anda mencipta fail baharu, apabila anda menutup dan membukanya semula, anda akan melihat skrin untuk mengaktifkan/mengesahkan fail tersebut.

Sebaik sahaja anda mengaktifkan fail syarikat anda, ia akan dikira dalam peruntukan fail data yang anda miliki.

Anda hanya boleh meminta penyahaktifan fail yang tidak diingini jika anda menggunakan pelan Premium Cover yang aktif.

Penyahaktifan mengeluarkan fail daripada peruntukan fail data anda.

Di bawah pelan Premium Cover, anda boleh meminta penyahaktifan satu fail data setiap bulan,

Sila lihat Mengaktifkan/Mengesahkan fail data MYOB anda untuk langkah-langkah dan butiran lanjut.

Artikel ini juga tersedia dalam: English Bahasa Indonesia

Sitemap  |  Privacy policy
error: Selection disabled